Een 0-meting geeft inzicht in de mate van invloed van de communicatie-aspecten op de algemene ledentevredenheid?
Agrico werkte de afgelopen jaren hard aan het verbeteren en behouden van de ledentevredenheid. Om het effect hiervan te meten en te weten waarin nog geïnvesteerd moet worden, vroeg Agrico aan Prosu Databased Marketing om een 0-meting uit te voeren onder haar leden. Door het onderzoek telefonisch af te nemen, creëerden we de mogelijkheid om extra door te vragen naar voorbeelden bij de gegeven antwoorden. Zo konden we aan de respondenten die ‘meer informatie’ wilden, vragen welke informatie zij dan nog missen. Daarnaast maken we zo geen onderscheid tussen online en offline georiënteerde mensen, wat zorgt voor objectieve resultaten.
Onderzoek & resultaat
Zoals veel organisaties, onderhoudt Agrico via diverse kanalen contact met haar leden. Van het jaarverslag tot de Facebookpagina, van telefonisch contact tot een vergadering. Maar welk kanaal heeft de grootste invloed op de tevredenheid over de communicatie? Door de scores van de verschillende kanalen tegen de algemene tevredenheid af te zetten, kregen we inzicht in de mate van invloed van elk kanaal*. Daarmee liet onderzoek zien wat de invloed van de diverse communicatie-aspecten op de algemene tevredenheid is. Dit hielp Agrico met het aanbrengen van focus in haar communicatieplan voor het komende jaar.
Interesse
Wilt u ook inzicht in het effect van uw verschillende communicatiekanalen op de tevredenheid van uw leden of klanten? Prosu Databased Marketing kan dit voor u onderzoeken. Neem voor meer informatie contact op met Lisanne Andeweg via lisanne.andeweg@prosu.nl. U kan ook bellen of WhatsAppen naar 06 – 51 43 07 80.
*Een toevoeging voor de onderzoekers die meelezen: Daarbij hielden we natuurlijk rekening met de significantie van de correlatie.